Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Forretningsorden

Forretningsorden for skolebestyrelsen på Skolen på Nyelandsvej

§ 1 Formalia

Forretningsordenen er gældende for arbejdet i skolebestyrelsen på Skolen på Nyelandsvej, som supplement til gældende love og kommunale vedtægter. Ved uenighed eller tvivl om tolkning af forretningsordenen, er forpersonen ansvarlig for at sikre afklaring, og evt. stille forslag om ændring af ordlyden, så den bliver entydig. Forretningsordenen kan ændres på et ordinært møde, når der i forvejen er udsendt et skriftligt formuleret forslag herom. Ændringsforslag, der strider mod lov om folkeskolen eller styrelsesvedtægt for skoler i Frederiksberg Kommune, kan ikke behandles. Gældende version findes tilgængeligt på hjemmesiden under ”Skolebestyrelsen”


§2: Skolebestyrelsens sammensætning

  • 7 forældrerepræsentanter

  • 2 suppleanter 

  • 2 medarbejderrepræsentanter

  • 1 medarbejdersuppleant

  • 2 elevrepræsentanter

  • 1 elevsuppleant

  • Skoleleder, souschef samt SFO leder

Skoleledelsen fungerer som sekretær for bestyrelsen og har således ikke stemmeret.

Elevrepræsentanterne må ikke deltage i afstemning om eller overvære den del af drøftelserne, der angår sager vedrørende enkelte elever eller ansatte. 

Valg

Regler for valg af repræsentanter til skolebestyrelserne i Frederiksberg Kommune fremgår af bilag 2 i Bilag til Styrelsesvedtægt for Frederiksberg Skolevæsen. 

Det er besluttet, at der afholdes forskudte valg af forældrerepræsentanter. Ved forskudte valg forstås, at dele af forældrerepræsentanterne vælges fra den 1. august det år, der følger efter nyvalg til Kommunalbestyrelsen. Den øvrige del af forældrerepræsentanterne vælges to år forskudt herfor. Valgperioden er i alle tilfælde fire år. 

Der vælges en medarbejderrepræsentant fra hver af de store faggrupper, en blandt pædagogerne og en blandt lærerne, suppleanten vælges ligeledes blandt lærerne.  Medarbejderrepræsentanterne vælges ved, at skolens leder indkalder samtlige medarbejdere, der gør tjeneste ved skolen, og som er omfattet af skolelederens ledelseskompetence og har et ansættelsesforhold på mindst 1 års varighed, til en fælles valghandling. Denne valghandling enten foregå fysisk eller skriftlig. Alle medarbejdere kan stemme på alle kandidater. Hver medarbejder har én stemme. De 2 medarbejdere, der har fået flest og næstflest stemmer, er valgt. 

Medarbejdernes valgperiode er et år, og valget finder sted inden 1. juni. Genvalg kan finde sted. 

Elevrepræsentanterne og deres stedfortrædere til skolebestyrelsen vælges af elevrådet. Valgperioden er et år. Valget finder sted umiddelbart efter skoleårets start. 

 

§ 3 Konstituering

På skolebestyrelsens første møde vælger medlemmerne en af forældrerepræsentanterne som forperson ved bundet flertalsvalg, samt 2 næstforpersoner.

Ved flertalsvalg er den kandidat valgt, som opnår stemmer fra et flertal af de tilstedeværende medlemmer. Opnås et sådant flertal ikke ved 1. afstemning, foretages en ny afstemning. Ved 2. afstemning er en kandidat valgt, hvis den pågældende opnår stemmer fra et flertal af de tilstedeværende medlemmer, eller hvis der kun afgives stemmer på den pågældende. Bringer 2. afstemning heller ikke nogen afgørelse, foretages bundet valg mellem de to, der ved 2. afstemning har fået flest stemmer, således at det ved stemmelighed afgøres ved lodtrækning, hvilke to der ved det bundne valg (3. afstemning) skal stemmes på. Står stemmerne lige ved 3. afstemning, træffes afgørelsen ved lodtrækning. 

Der har været afholdt valg i 2024.


§ 4 Mødevirksomhed

Skolebestyrelsens kompetence udøves i møder. Skolebestyrelsens møder afholdes for lukkede døre. 

Skolebestyrelsen kan indbyde andre til at deltage i møderne, når der behandles spørgsmål af særlig interesse for dem. Kredsen af mødedeltagere kan i øvrigt ikke udvides. 

Hverken skolebestyrelsen eller andre kan beslutte, at møderne skal være åbne. 

Deltagere i lukkede møder må ikke referere, hvad andre har sagt, men må inden for rammerne af lovgivningens regler om tavshedspligt offentliggøre deres egne meninger. 

Der afholdes ordinære bestyrelsesmøder hver måned, dog med undtagelse af december og juli måned.

De ordinære bestyrelsesmøder fremgår af årshjulet for bestyrelsen, og godkendes ved sidste møde i bestyrelsen i forbindelse med skoleårets afslutning.

Møderne afholdes på rullende dage, med undtagelse af fredage. Møderne placeres i tidsrummet 17.00 – 19.00 og afholdes skiftevist på LOL og NYE

Skoleårets første bestyrelsesmøde har en varighed af 3 timer. Her drøftes årshjul, FO, bestyrelsens roller og opgaver, samt overblik over principarbejdet. 

Der kan indkaldes til ekstraordinært møde efter ønske af forpersonen, eller når en tredjedel af bestyrelsens medlemmer ønsker det med angivelse af punkter til dagsordenen. 

Ved indtrædelse af nye medlemmer indføres denne eller disse i skolebestyrelsens arbejde ved førstkommende skolebestyrelsesmøde.

Før møderne:

14 dage før bestyrelsesmøderne afholdes formøder. Disse planlægges som udgangspunkt med at afvikles fredag morgen kl 8.00På formøderne deltager forperson, næstpersonerne, skoleleder, souschef og SFO leder. På møderne udarbejdes en dagsorden for møderne.

Punkterne er i dagsorden tydeligt markeret, om der er tale om beslutning, orientering eller drøftelse. Dagsorden sendes senest 6-7 dage inden mødet med eventuelle bilag til medlemmerne. Såfremt et medlem ønsker et punkt optaget på dagsordenen, skal det meddeles forpersonen senest 8 dage, før mødet afholdes. 

På møderne:

Dagsordenen afspejler bestyrelsens arbejde samt aktuelle temaer vedrørende skolens liv og aktiviteter. Skolens økonomi fremlægges kvartalsvist, budget godkendes på første møde i det nye skoleår. Mødeleder vælges på mødet. Sekretæren er repræsentant fra ledelsen. Beslutninger tages ved simpel flertalsafgørelse, dog skal mindst halvdelen af de stemmeberettigede være i fremmøde. Der kan ikke tages beslutninger under punktet 'Eventuelt'. Bestyrelsesmøderne afholdes for lukkede døre. Alle medlemmer har tavshedspligt omkring drøftelserne og de synspunkter, der kommer frem under behandlingen af punkterne, herunder de enkelte medlemmers holdninger. Kun mødereferatet er offentligt og udtryk for det, der må refereres.  Der kan inviteres andre deltagere med til enkelte mødepunkter, når der behandles spørgsmål, hvor gæsters deltagelse skønnes at fremme behandlingen. Beslutning om invitation af gæster skal så vidt muligt ske på et bestyrelsesmøde. Gæsterne har ikke stemmeret. En evt. honorering af eksterne gæster dækkes af bestyrelsens årlige midler. Dagsordenen skal genspejle, at der er elevdeltagelse med undtagelse af punkter som er et personaleanliggende.

Efter møderne:

Referat udsendes umiddelbart efter mødet til gennemsyn. Indsigelser og kommentarer skrives til referenten inden 7 dage. Hvis der efter 7 dage ingen ændringer er, betragtes referatet som godkendt og kan referatet offentliggøres. Modtager referenten ændringsforslag, kan referatet først godkendes og offentliggøres, når bestyrelsen er hørt. Ethvert medlem kan forlange afvigende opfattelser tilført referat og medsendt bestyrelsens udtalelser og beslutninger.


§5: Opgaver

Skolebestyrelsen varetager opgaver jvf styrelsesvedtægten. 

Kontaktforældremøder: Alle kontaktforældre inviteres 2 gange årligt til møde med bestyrelsen, hvor relevante temaer drøftes. 

Årsberetning: Udarbejdes skriftligt under formandens ansvar 

Udvalg/arbejdsgrupper: Skolebestyrelsen kan nedsætte arbejdsgrupper - stående udvalg, eller ad hoc ved behov. Gruppernes arbejde følges på skolebestyrelsesmøderne, og det er her, der kan træffes beslutninger på baggrund af udvalgenes arbejde og indstillinger. Arbejdsgrupperne kan have deltagelse af personer uden for skolebestyrelsen - fx forældre eller eksperter - med interesse i gruppens formål, dog skal der sidde mindst ét bestyrelsesmedlem i gruppen, der fungerer som bindeled til skolebestyrelsen. Arbejdsgrupper oprettes og nedlægges gennem afstemning i skolebestyrelsen. 

Høringer: Det overordnede ansvar for udarbejdelse af høringssvar påhviler hele bestyrelsen. Ledelsen anviser høringer og tidsfrister direkte til forpersonen, som sætter punktet på det næstkommende bestyrelsesmøde eller, hvis der er kort tidsfrist, igangsætter proces på AULA. 

Ansættelser: Forældrerepræsentanter deltager altid deltagelse i ansættelsesudvalget ved ansættelse ledelse. Ved øvrige ansættelser på skole og SFO orienteres skolebestyrelsen og uddelegere dette til skolen alene.

Skolebestyrelsens øvrige opgaver 

Skolebestyrelsen fastsætter: 

o Skolens ordensregler 

o Skolens værdiregelsæt 

Skolebestyrelsen godkender: 

o Undervisningsmidler 

o Timefordelingsplanen 

o Forslag til kommunalbestyrelsen om skolens læseplaner 

Skolebestyrelsen skal udarbejde principper for:

o Evaluering/respons/karaktergivning 

o SFO’ens virksomhed, herunder tilsyn med børnene 

o Samarbejde med omverdenen 

o Praktik på 8. og 9. klassetrin 

o Undervisningens organisering, herunder supplerende undervisning, skoledagens struktur og organisering elevernes placering i klasser, herunder antal spor, bortset fra børnehaveklasse, udbud af valgfag. 

o Fælles arrangementer i skoletiden, herunder antal dage på lejrskoler på de enkelte klassetrin 

o Eventuel undervisning efter §5 stk. 4 

o Adgang til opfyldelse af undervisningspligten ved at deltage i undervisningen i den kommunale musikskole eller ved eliteidrætsudøvelse i en idrætsforening 

o Holddannelse 

Skolebestyrelsen kan endvidere udarbejde principper for 

o Elevernes pauser og frikvarterer 

o Klassesammenlægning 

o Samarbejde med selvejende klubber(lokal)

 

§6: Kommunikation

Ved forældrehenvendelser vurderes det om hvorvidt skolebestyrelsen fremsendes svar med oplysning om, at henvendelsen vil blive behandlet på et kommende bestyrelsesmøde, hvorefter der vil blive fremsendt svar til den/de pågældende forældre. 

Der tilstræbes i skolebestyrelsen åben dialog om alle tvivlsspørgsmål, men hvor der er personmæssige tvivl eller uoverensstemmelser foregår dialogen på møder for at fremme samarbejdet og undgå misforståelser. Bestyrelsen efterlever skolens princip for kommunikation, hvorfor uenigheder eller lignende ikke bør drøftes på AULA, men på møderne. Hvis der mod forventning er behov for at træffe en afgørelse mellem møderne, kan der undtagelsesvis træffes en beslutning via mail på AULA. 

Ved uenigheder vil det være et simpelt flertalsbeslutning med forventning om, at alle medlemmer tilkendegiver deres holdning.


§7

Bestyrelsens medlemmer for skoleåret 2025-26

Repræsentant

Navn

Valgperiode

Forperson

Arne Bjørnshauge Raun

2022-2026

Næstforperson

Marcus Hagsten

2024-2028

Næstforperson

Sanne Kjær Stephansen

2024-2028

 

Rowena Lee Jensen

2024-2028

 

Karoline Folmer Madsen

2024-2028

 

Daniel Panduro 

2024-2028

 

Medarbejderrepræsentanter i skolebestyrelsen:

Titel

Navn

Valgperiode

Lærer, TR DLF

Jakob Toksvig

2025-2026

Lærer, TR supp DLF

Susanne Hines

2025-2026

 

 

 

 

Elevrepræsentanter i skolebestyrelsen:

Årgang

Navn

Valgperiode

9.z

Maile Rose Lykkelund Evenden

2025-26

9.y

Emma Hasling Villumsen

2025-26

 

Sekretærer for bestyrelsen:

Titel

Navn

Kontakinfo

Skoleleder

Anja Helmbæk Horst

Anja.horst@frederiksberg.dk

 

Souschef

Marianne Ilkjær

Mail01@frederiksberg.dk

 

SFO-leder

Jesper Windsmose

Jewi01@frederiksberg.dk

 

 

Godkendt på bestyrelsesmøde den 19.08 2025