Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Principper for sammenlægning af klasser

Logo

Om sammenlægninger af klasser

Formål

Princippet skal sikre, at elever, men også forældre og årgangsteam, oplever en tryg, udviklende og rummelig proces i udviklingen af nye klassefællesskaber. Alle elever skal derudover føle sig som værdifulde deltagere i klassens sociale og faglige fællesskab i en ramme, som understøtter, at eleverne bliver så dygtige, som de kan.

 

Baggrund

Som udgangspunkt er der følgende scenarier, som danner grundlag for sammenlægning af klasser eller ændring af klasser på årgangen:

 

  1. Faldende elevtal

  2. Pædagogiske hensyn på en årgang, hvor klassedynamikken i en eller flere klasser ikke fungerer optimalt

 

Sammenlægning af klasser sker altid ud fra en helhedsvurdering under hensyntagen til den enkelte elevs alsidige, personlige og sociale udvikling, uanset om der tale om elever, der er fagligt stærke, eller elever, der har brug for et fagligt løft. 

Ved sammenlægning kigges der altid på den samlede årgang, og med afsæt i pædagogiske vurderinger og under hensyntagen til fællesskabet for alle, dannes de nye klasser 

Det tilstræbes, at klasserne tilnærmelsesvis har:

-samme elevantal
- nogenlunde ligelig fordeling af piger og drenge samt 
- gode rammer for nye sociale og faglige fællesskaber
- bedst mulige forudsætninger for elevens progression fagligt og socialt
-nogenlunde fordeling af elever med særlige behov

Skolens ansvar:

  • Ledelsen vurderer, om der skal klassesammenlægges ud fra de ovenfor beskrevet baggrunde 

  • Ledelsen orienterer bestyrelsen om den forestående klassesammenlægning samt overvejelserne bag

  • Ledelsen orienterer derefter elever og forældre hurtigst muligt og indkalder inden for en måned til orienteringsmøde, hvor processen præsenteres 

  • Årgangsteamet tager afsæt i deres viden om både årgangens dynamik og det enkelte barn ved dannelsen af nye klasser.

  • Årgangsteamet inddrager klassetrivsel.dk med henblik på at inddrage elevens stemme.

  • Årgangsteamet laver forslag til, hvordan den/de nye klasser sammensættes. Ledelsen træffer den endelige beslutning om, hvordan de nye klasser sammensættes 

  • Årgangsteamet og kontaktforældre drøfter et udkast til en plan fra årgangsteamet for, hvordan elever og forældre rystes sammen i de nye klasser. 

  • Årgangsteamet indkalder de nye klasser til forældremøde, hvor der bl.a. præsenteres planen for, hvordan eleverne rystes sammen, og for hvordan forældrene bedst muligt kan støtte op om den nye klasse. På mødet findes de kommende kontaktforældre ligeledes

  • I det efterfølgende skoleår vil en sammenlagt årgang prioriteres i forhold til holddelingstimer 

 

 

Forældrenes ansvar:

 

  • Forældrene deltager aktivt i at understøtte klassens sociale trivsel, f.eks ved at arrangere klasseture, lave fælles arrangementer osv.

  • Forældrene støtter op om de nye klasser, og taler positivt om de nye kammerater og lærere

  • Forældrene anerkender teamets faglige vurderinger og kendskab til hele gruppen

  • Forældrene har tillid til, at skolen danner de bedst mulige klasser ud fra kendskabet til den enkelte elev og den samlede gruppe

 

 

Godkendt på bestyrelsesmøde den 23.10 2025