Værkstedsbeskrivelse af multimedie (spillerummet), 2024
Hvad gør vi:
Vi tilbyder børnene et frirum, hvor de selv kan vælge aktiviteter ud fra forskellige digitale muligheder. Her er fokus på sociale relationer gennem det fælles tredje, hvor børnene spiller sammen i større eller mindre grupper ud fra fælles interesser.
Multimedieværkstedet er først og fremmest et frirum, hvor vi vægter, at børnene selv vælger til, inden for de rammer og muligheder, vi stiller til rådighed. Her er vi også opmærksomme på at hjælpe dem, der har brug for lidt ekstra opmærksomhed eller støtte til at turde at lege med i aktiviteterne, samt at udfordre dem, der allerede kan en masse og har brug for flere udfordringer. Her åbner vi bl.a. op for at større børn kan komme og være “store-hjælpere”. Store-hjælperne får styrket selvtilliden og selvværdet med ansvar og herigennem anerkendelse på værkstedet. Samtidig skaber det relationer mellem de store og små på kryds og tværs af klasserne. Her er vi meget opmærksomme på, at de store-hjælpere der kommer, ikke er de samme hver dag – og at de forstår formålet med at komme, hvilket ikke er for at spille, selvom det godt kan give en ekstra spilletid, hvis det pædagogisk giver mening (det vurderer vi i situationen).
Vi lægger stor vægt på ro på værkstedet. Alle skal kunne holde ud at være her og vi øver med børnene at kommunikere uden at råbe.
Hvorfor:
Fordi aktiviteterne på værkstedet underbygger forskellige former for læring, både den formelle læring fra skolen og den mere uformelle læring i børnenes fritid.
Fordi vi vægter børnenes trivsel, samarbejde og lyst til at lære og lege.
Fordi vi ønsker at lave aktiviteter, der giver børnene succesoplevelser og udfordrer, fordi det giver børnene selvværd at være god til noget, være del af et fællesskab og at deltage i sjove aktiviteter med vennerne.
Hvordan:
Børnene har som udgangspunkt én spilledag om ugen og skal danne grupper, inden de får spilletider. Her vægter vi 3 og 4 mands grupper de to første spilletider. Dette er med til at lære børnene at indgå kompromiser og at indgå i fællesskaber. Her får hver gruppe ½ times spilletid og skal herefter ud i en ½ time, inden de kan få endnu en spilletid, hvis der er plads. Dagligt laver vi pædagogiske vurderinger, der kan resultere i, at der er afvigelser herom. Måske vurderer vi, at nogle får en længere spilletid, hvis de leger godt. Vi kan også vurdere, at et barn der har vanskeligheder den dag, har brug for at være på værkstedet hos en af os eller har behov for at sidde og slappe af med fx en iPad. Der kan i andre tilfælde også ligge aftaler med forældre eller lærere om børn, der er der ekstra. Fx som store-hjælpere eller blot for at spille med andre børn.
Ved at være sammen i grupper, trænes sociale kompetencer, samarbejde og børnene forhandler, finder kompromiser og leger sammen om et fælles tredje.
Ud over vores overordnede fokus på børnenes sociale relationer og fælles tredje, træner børnene også mere formelle kompetencer som geometri, logik, motorik, samarbejde, koncentration og refleksion. Her er en stor del af læringen også at forstå og følge vejledninger/instrukser fra voksne og store-hjælpere.
For at skabe ro i rummene taler vi med børnene, hvis støjniveauet er for højt. Hvis der fortsat er meget larm, får de involverede børn besked på, at det skal forlade rummet i 10-15 min. På den måde lærer de, at deres handlinger har konsekvenser. Vores oplevelse er, at det hjælper til, at børnene bliver mere bevidste om egen adfærd.
På værkstedet tilbyder vi PlayStation, Nintendo Switch, iPads, LEGO Boost, Virtual reality (VR).
IPad og PlayStation er for alle og spillene understøtter vores overordnede pædagogiske fokus på fællesskab, venskaber og leg.
Nintendo Switch og Lego Boost er aktiviteter, der tages i brug med de større børn efter ønske og ressourcer hertil.
VR er udelukkende for de større børn (fra slutningen af 2. klasse til og med 3. klasse).
Vi bestræber os på at få lavet turneringer og konkurrencer i fx Minecraft, FIFA eller forskellige bevægelsesspil på Nintendo Switch.
Alle spil er overvejet med afsæt i vores pædagogiske formål for værkstedet og understøtter derfor leg og venskaber.