Agenda for skolebestyrelsesmøde den 16.09
Dato: kl. 17.00-19.00
Sted: Lollandsvej
Mødeleder: Arne
Referent:
Punkt | Emne (hvad)
| Formål (hvorfor) | Hvordan Plenum/orientering/drøftelse/ beslutning | Tid | Hvem |
1. 17.00-17.05 | Velkomst | Gennemgang af dagsorden
| Plenum | 5 min | Arne |
2. 17.05-17.15 | Siden sidst |
| Plenum/
| 10 min
| Arne
|
3. 17.15-17.30 | Budget | Orientering og godkendelse af budget | Plenum/godkendelse | 15 min | Anja |
4. 17.30-17.35 | Kontakt-forældremøde | Godkendelse af dagsorden | Plenum/ Godkendelse | 5 min | Sanne |
5. 17.35-17.40 | Madvognen | Status på madvognen | Plenum/orientering | 5 min | Anja |
17.40-17.50 | SPISNING |
|
| 10 min |
|
6. 17.50-18.05
| Princip for kommunikation | Princippet var på dagsorden lige inde ferien, til første gennemgang. Princippet sættes på til anden gennemgang.
Bilag: princip for kommunikation
| Plenum/ drøftelse | 15 min | Anja |
7. 18.05-18.20
| Princip for klassesammen-lægning | Princippet sættes på til 1. revidering. Skolens input/forslag til rettelser er anført med rødt
Bilag: princip for klassesammenlægning
| Plenum/ drøftelse | 15 min | Anja |
8. 18.20-18.40 | Princip for meddelelsesbogen | Kort orientering om baggrunden for det midlertidige princip
Underretning af hjemmet | Skole og Forældre
Bilag: foreløbig princip | Plenum/drøftelse
| 20 min | Anja/Marcus |
9. 18.40-18.50
| Information |
| Plenum/ orientering | 10 min |
|
10. 18.50-19.00 | Coming up |
| Plenum/ Orientering | 10 min |
|
Tilstede:
Forældrerepræsentanter: Arne Raun (x), Marcus Hagsten (x), Sanne Stephansen ( ), Rowena Jensen (x), Karoline Madsen ( ), Daniel Panduro (x)
Personalerepræsentanter: Jakob Toksvig (x), Susanne Hines (x)
Elevrepræsentanter: Maile 9Z ( ), Emma 9Y ( )
Ledelsessekretærer: Anja Horst (x), Marianne Ilkjær (x), Jesper Windsmose (x)
- Velkomst
Vi fejrede, at vi har fået midler til skolegården. Bestyrelsen oplever, at de har fået god adgang til politikkerne. Arne gennemgik dagsordenen.
- Siden sidst
Arne har været til fortræde for undervisningsudvalget. Arne ridsede historien op og mindede dem om, at der tidligere i budget 25 var blevet lovet, at der blev kigget på skolegården. Forældregruppen om skolegården fik fortræde efterfølgende – og det gik også godt.
Der har været oplæg om ”Det gode forældrebestyrelsessamarbejde” for kommunens skolebestyrelser. Vi var færre end forventet fra vores bestyrelse. Vi synes, det er en godt at afholde – og ønsker at eleverne også deltager. Forældrebestyrelserne var blevet opfordret til at komme med input til dagsroden, men der var vist ikke blevet modtaget mange.
Der har været en del byggemøder. Skolegården på LOL har været i udbud og er vundet af firmaet Optimus. Vi afventer nu et oplæg for dem vedr. tidsramme. Budgetmæssigt ser det fint ud.
- Budget
Det ville have været rart, hvis vi kunne have drøftet det i bestyrelsen tidligere. Der er p.t. budgetteret med alle pengene. Til næste år ønskes det, at bestyrelsen og medarbejdere inddrages bedre og tidligere i processen. Der er skodder mellem SFO og Skolebudget. Der kommer reguleringer undervejs over året. Vi forventer, at komme ud med et overskud på skoledelen. Største post på budgettet er personale – derfor har det også relevans ift. klassesammenlægninger. Vi forsøger at tilbageholde lidt penge til f.eks. klasser/børn, der kan have brug for ekstra ressourcer. Driftdelen er den, som bestyrelsen bedst kan inviteres ind i. Sidste år modtog vi penge til erstatning af de digitale midler - penge til bøger, leg mv. Elevrådet var inde over den prioritering.
Vi er ved at få afklaret, om rammebesparelsen er midlertidig eller fortsættende. Besparelsen er på ca. 0,7%.
Der bruges 2,5% af lønnen på vikarer. De vikar vi bruger er lærerstuderende. Det er få læreruddannede lærervikar vi har. De uddannede lærere er dyrere. Der rekrutteres fint fra KP. Vi har været gode til at få læreruddannede ansat. Vi hjælper også de ikke uddannede til at blive uddannede. Bestyrelsen efterlyser tal på andelen af fastansatte ikke læreruddannede medarbejdere.
SFO'en venter at komme ud med et mindre underskud, bl.a. grundet fratrædelser og midler til at få etableret nye værksteder.
Mellemformer. Der er blevet tilført de midler, som forventet. Der er ikke givet ekstra ressourcer til ledelse og koordinering. Der er givet penge til etablering.
Budgetaftalen 2026
Vi kender ikke detaljerne endnu. Anja fremhævede
- Skolegården – sikker skolevej. Kunstgræsbaner forhåbentlig på Nandrupsvej.
- Der er ført penge til skolerammen. 2 lærertimer er prioriteret (det er få timer 22timer pr. uge). Midler til ekstra klasselærertid til indskolingen. En klassekvotient på 24 på alle årgange – kommer vi derover, så udmeldes der penge til en ekstra klasse. Der er afsat 100 mil. til vedligeholdelse af skoler samt til vedligeholdelse af kommunens bygninger.
- Ferielukning i SFO
- Der er kommet en øget andel af pædagoger ift. medhjælpere på SFO
- Man har valgt at spare på it-pedellerne. Der er ikke sparet så meget som der stod i sparekataloget. Det er op til skolerne at vurdere om de fortsat vil bruge midler til en fuldtids it-pedel. Midlerne skal bl.a. gå til øget it-sikkerhed.
- Kontaktforældremøde
Sanne har udarbejdet et program. Bestyrelsen laver det færdig og sender den ud.
- Madvognen
Chefen fra madvognen synes, at de er kommet rigtig godt fra start på vores skole: Han udtaler:
”Der er hyggeligt på gangen ved kontoret og i kælderen på Lollandsvej, og de søde velopdragne elever, imødekommende lærere og hjælpsomme pedeller gør det nemt for vores madværter at løse deres opgave.
Vi får god feedback for maden fra både elever og forældre.
Til gengæld er bestillingsplatformen dum og besværlig, men det er der hånd om, en ny smart brugerflader går i luften inden for et par uger.
Fra 1. oktober tilslutter køkkenet sig det økologiske spisemærke i bronze, svarende til 30-60% økologi.
De satser stærkt på, at vi vinder udbuddet om den nationale skolemad på fem af kommunens skoler, og med det kommer menuerne til at dreje i en mere grøn retning, også hos jer - vi glæder os til i løbet af efterår og vinter at kunne præsenter mange nye retter, blandt andet grød, suppe og hjemmebagt brød.
I skrivende stund har vi 17 udleveringssteder på otte af kommunens ti skoler - med Grundtvigsvej og Lindevangsskolen lige på trapperne, kommer der yderligere fire til.
Udleveringsstedet på Nyelandsvej 0-5 kl., er det udleveringssted, der har allerflest kuverter, typisk +100, hver dag - det er så godt!
Fra næste uge kommer vi til at dele madværternes billeder af dagens servering + eventuel feedback fra eleverne på Instagram, så mor og far også kan følge med - det sker på https://www.instagram.com/madvognen/ ”
Det er primært NYE, der trækker op. På LOL synes, de at kuverterne er små. Det burde vi tale med Madvognen om.
Arne fortæller, at han får gode tilbagemeldinger fra forældrene.
Skolen synes det går godt. Vi lægger stort set ikke mærke til det. Mange klasser har afsat ekstratid af til at spise.
- Princip for kommunikation
Det har tidligere været drøftet på SB. Skolen har drøftet det i MED- udvalget. Det kunne give mening, at det indarbejdes i princip for skole/hjem samarbejdet. Fra MED ønskes der skrevet noget om længden af behovssamtaler samt at telefonisk kommunikation ikke kan forventes at foregå via medarbejderens mobil. Vi mangler skriv fra sekretærerne, som godt kunne tænke sig, at der står noget ift. kommunikation mellem dem og bl.a. forældre.
Det er et vigtigt princip – vi henviser tit til det i forskellige samtaler i hverdagen.
De etiske principper ved videooptagelse. Det skal skærpes. Der skal ikke stå, at det er forbudt. Det kunne formuleres om at der børn undlades/henstilles til…..
Skal de etiske principper stå øverst? Det bliver mere overskueligt og er en god pointe. Skal der laves en nudging kampagne – f.eks. med plakater.
Arne vil gerne have input på kontaktforældremødet fra forældrene. Det skal så efterfølgende op på MED og så tilbage til skolebestyrelsen.
- Princip for klassesammenlægning
Det er første udkast. Det har været drøftet i MED – det skrevet med rødt, skal drøftes videre.
Det vil være godt, at kriterierne for hvornår man laver klassesammenlægninger tydeliggøres. Der skal være tillid til de professionelles vurdering. Den bør ikke underkendes. Der er mange lag. Det bør støtte medarbejdernes faglighed og viden om børnene. Det må godt være tydeligere, hvilke kriterier vi bruger, når vi danner klasser ifm. klassesammenlægninger.
Kontaktforældrenes rolle. De er tidligere blevet spurgt om de har nogle input til klassesammenlægningen. Hvad er deres opgave/rolle osv. Det synes nogen har været godt. Det er der ikke enighed om. Forældrene kan ikke komme ind i loopet om hensyn til de særlige børn. Kontaktforældrene kan ikke have tavshedspligt. Vi skal passe på kontaktforældrene. Det er svært at få det fællesskab med klasserepræsentanterne, at man står sammen med lærerne om sammenlægningen. Det kan blive svært for kontaktforældrene. Kontaktforældrene kan evt. trækkes ind senere i processen.
Det er altid årgangen som er det bærende element ved en klassesammenlægning. Målet er at lave gode klasser. I hvilket omfang skal børnene høres og hvilken indflydelse, de kan have? Skæv evt. til barnets lov.
Det er vigtigt, at der i klassen skal være et godt arbejdsfællesskab. Vi har talt om at bruge klassetrivsel.dk. ifm. klassesammenlægninger. Husk at inddrage pædagogerne. Skal klasserne have nye bogstaver? Sidstnævnte er administrativt tungt. Der skal tales hele vejen omkring – f.eks. lokaleskift og rygtespredning.
Det aftales, at skolen på baggrund af dagens drøftelser lave et nyt udkast, som fremlægges på næste skolebestyrelsesmøde.
- Princip for meddelelsesbogen
Det bør også integreres i skole/hjem princippet. Der nedsættes et arbejdsudvalg (Markus, Anja, Marianne, en elevrådsrepræsentant og et par medarbejdere). Markus er tovholder. I forhold til konkret anvendelse af meddelelsesbogen, har skolen fortsat brug for at uddanne personalet og folde det ud.
- Information
Forældre
Husk at 0. klasse hedder bh-klasse.
Elever
Der har været elevrådsmøde. De er ved at lave en kampagne imod hærværk. Der er deadline d. 28/10 – hvorefter den rulles ud.
SFO
Er godt i gang med at etablere et nyt værksted. Vi har ansat ekstra mandskab til at rundere i mellemrum, garderobe, toiletter osv.
Skole
På afdelingsmøde er det besluttet at vi ikke deltager i skolevalg i år, men vi deltager i paneldebatter, nu her når der er valg. Politikkerne kommer den første fredag i november.
Ledelse
Vi har ansat en fransklærer. Vi er i gang med at lave et samarbejde med Headspace. Det handler om at få skabt en kultur og et miljø, hvor det er trygt og ufarligt at gå til en lærer. Sidstnævnte vil vi gerne gøre til noget naturligt.
Vi er i gang med at få etableret tech-lab. Kender man nogle gode fonde, så send venligst links til Anja. Anja skriver til Arne herom og han spørger ud i et nyhedsbrev, om der er nogle der vil hjælpe med fondsansøgninger.
Vi har søgt Frederiksberg Fonden om fondsmidler til et ekstra lokalt valgfag. Vi søger midler til et pilotprojekt, der hedder ”Samskabt - skole, teater og museum skaber nye undervisningformater for elever i udskolingen. Projeket foregår i samarbejdes med Contact og frederiksbergmuseerne.
- Coming up
- Der er både ”sammen om skolen” samt dialogmøde med politikere d. 7/10