Karakterer

Karakterer på Skolen på Nyelandsvej

Der er mange parametre for at vurdere, hvorvidt en skole er god. Et af de parametre er karakterer. Bag vores karaktergennemsnit gemmer der sig et par ting, som vi gerne vil fremhæve.

Vi huser kommunens udvidede modtagerklasser, og det kan påvirke vores gennemsnit gevaldigt nogle år. Unge mennesker, der ikke kan dansk, starter hos os. Hvis det er muligt, går de til en eller flere eksaminer, der alle foregår på dansk. Selvom de har været blændende i eksempelvis matematik på deres modersmål, så er det svært for dem at læse og tale dansk, og derfor er deres karakterer derefter. Det er dog vigtigt for deres videre skoleforløb, at de går til eksamen, og det er også en vigtig erfaring at gøre sig.

Derudover så kan det være en kæmpe succes for en elev at gå til eksamen. Uagtet om eleven får 00 eller 02. Den mulighed skal alle vores elever have i alle fag. Det er ikke lige let for alle at gå i skole, og nogle elever har nogle andre livshistorier med sig, der har krævet fokus.

For alle vores elever har det betydning for deres videre vej i uddannelsessystemet – og i livet – at de går til eksamen.

Maike Raahauge

Skoleleder